zdravá výživa

09.06.2020

Myslíte si, že vše, co koupíte v obchodě "Zdravá výživa" je zdravé? Bohužel to tak není...

Zde býváme méně ostražití, protože jsme přeci v obchodě se zdravou výživou. I zde však můžete najít potraviny pochybné kvality. Nabídka i úroveň těchto obchodů roste a je zapotřebí je podporovat, protože v nich můžeme nakoupit produkty místních farmářů, bio výrobky, koření a další jiné suroviny, které mnohdy jinde nekoupíme.

Nicméně nezapomínejte, že i zde je zapotřebí číst obaly potravin a hlídat kvalitu. Také se nebojte ptát, odkud nebalené zboží pochází, vždyť jde o vaše zdraví i vaše peníze.

Dejte si pozor na výrobky a produkty slazené fruktózou, glukozovo-fruktózovým sirupem anebo jiným umělým sladidlem. I zde platí, dívejte se na g cukru ve složení. 

Fruktóza se přirozeně vyskytuje v ovoci, tam je ale spolu s vodou a vlákninou v pořádku. Fruktóza jako sladidlo přidávané do výrobku už v pořádku není, metabolizuje se v játrech a může být tudíž příčinou obezity.

Co je to zdravá potravina?

Je to potravina, která je NAŠEMU zdraví prospěšná. Pozor, to co sedí jednomu, nemusí sedět druhému. Každý jsme přeci jiný... a tak, pokud se cítím dobře, mám dostatek energie, mé trávení a vylučování je v pořádku, netrpím nadýmáním a chodím denně na stolici, netrpím žádnou chorobou a mé krevní testy jsou v pořádku, má hmotnost je optimální, pak se zdravě stravuji.

Nevytrhávejme věci z kontextu.

Jablko je zdravé. Pokud však budeme jíst celé dny jablka, dodají nám jen jednoduché sacharidy, vodu a vlákninu, budou nám chybět další cenné živiny, bílkoviny a tuky.

Stejně tak maso. Kvalitní maso nám přináší plnohodnotné bílkoviny, ale pokud jej konzumujeme ve velké míře, začne nám škodit. Příliš živočišných bílkovin a tuků zvyšuje riziko srdečně-cévních (kardiovaskulárních) onemocnění.